Lost in Life - prolog

Jag vet inte om ni kommer tro mig eller inte. Men jag ska ändå berätta, och sedan är det ert val om ni ska tro på det eller säga att jag ljuger.

Jag är en ängel.

 

Många av er tänker på änglar som Guds barn. Andra tänker på änglar som något ont. Inget av det stämmer, även fast ni människors syn på oss är ganska lika det vi är.

Vi har vingar. Vita, stora vingar som ser ut som en massa fjädrar. Vi är även väldigt vackra. Och vi har krafter.

Vi bor uppe bland molnen, högt ovanför er. Vi svävar inte omkring, som ni kanske tror. Vi går faktiskt, men självklart kan vi flyga också.

Alla har varsitt, större moln, som vi faktiskt bor på. Lite som det ni kallar hus.

Kontoret är ett stort palats av moln. Bredvid palatset ligger ett lite mindre slott. Det är där jag går, men bara ett år till. Ni kanske undrar vad jag menar, men jag återkommer med det.

 

Förresten, jag kanske ska börja med att berätta att jag heter Arella. Jag är sjutton år och mitt element är vatten. Mina föräldrar heter Celeste och Ceasar, och har också elementet vatten. Eller nej, mamma har det. Pappa har elementet luft.

 

Element är då det jag ska berätta om för er nu. Alla änglar har varsitt element, eller kraft, som man också kan kalla det. Tillsammans med vårt element har vi olika uppgifter. I slottet bredvid palatset – eller kontoret, då – är som ni brukar kalla det, en ”skola”. Hos oss heter det ”Elementutbildning”. Där lär du dig om ditt element, och även om att vara en ängel och änglarnas regler.

 

Vid femton års ålder så får du välja yrke. Du har lite olika val, beroende på vad du har för element. Min mamma är högt uppsatt bland lagar och regler i palatset. Hon kan vara med och bestämma, men även ge straff.

Min pappa är Väderängel. Eftersom han har elementet luft så kan han lättare styra över vädret, och är därför inom det området.

Själv utbildar jag mig till Rådgivare, som det kallas. Mitt element är vatten, och då det ofta förknippas med känsla så utbildar jag mig till att hjälpa människor med val och uppförande, eller som man kan kalla det, ”vett och etikett”.

 

Ja, där hade ni det jag ville komma fram till. Vi änglar hjälper människor på många olika sätt. Som Rådgivare, till exempel.

Ja, där har ni alltså mitt liv. Om ett år, när jag är arton, så får jag ta examen. Då är min utbildning fullständig, och jag får börja jobba som Rådgivare i palatset.

 

Ni kanske inte tror mig? Jag bryr mig faktiskt inte. Om ni tror mig, så får ni gärna följa mitt liv från och med nu. Jag kommer berätta, varenda liten detalj. Ja, nästan, iallafall. Om ni inte tror mig, så lämna mig. Du behöver inte vara här.

 

Men en sak till ska jag berätta innan du går. Jag var hos min kompis mamma häromdagen. Hon är Spåkvinna, eftersom hon har elementet jord. Hon spådde att det skulle komma en händelse snart som ska förändra mitt liv.

________________________________________________________________________________

 

Så här är alltså prologen, kommentera gärna vad ni tycker! :)






» Denni

Jätte bra läste den på gsm förlåt om d inte vill att man skulle skriva om gsm...:(

2013-04-06 » 14:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback