Lost in Life - kapitel 6

Harry och den andra killen ser på mig. Obekvämt. Lite... läskigt, nästan. Som att de kan se igenom mig.

 

De nickar båda två, långsamt. Den andra killen plirar med ögonen mot mig.
- Du är inte härifrån, eller hur?
Vad ska man svara? ”Nej, jag kommer från Himlen”? Sällan.
- Ehhm... Asså... Njaa... Nej.
Ingen av dem rör en min.
- Är du säker? Du verkar osäker.
Jag nickar. Jo, jag är säker.
- Så vart kommer du ifrån?
Är det här något slags korsförhör?
- Uti...från. Utifrån... stan. Eh.. Landet.
Jag önskar att jag kunde slå mig själv. Vad håller jag på med?

Harry och den andra killen ler mjukt.
- Men vad gjorde du ute? frågar Harry med sammetslen röst som jag nästan ryser av.
- Jag...
Och nu brister det. Mina läppar darrar när jag försöker tala, och ögonen svämmar över av blanka tårar. Klumpen i halsen växer sig så stor att jag hulkar till, begraver ansiktet i händerna. Stora, våta droppar blöter ner mina händer och axlarna skakar. Plötsligt, så lägger någon armen om mig. Hjärnan säger att mig att dra mig undan, men mitt hjärta behöver den där armen.

Den här gången vinner hjärtat och jag sitter kvar, snyftande med någons arm över mina axlar, som med en hand försiktigt smeker min överarm.

 

~

 

- Så du heter Arella?
Jag nickar svagt och min blick glider mellan de fem killarna framför mig. Det är Harry då, den lockiga av dem. Och den snyggaste, om jag nu ska tillägga det.
Sedan är det den mörka, som var med Harry innan. Så finns det en blond kille med blå ögon, men vad jag kan se så har det blonda håret bruna rötter. En snaggad sitter en bit bort, med mörka ögon. Han ser vänlig ut, vilket jag gillar. Även den sista av de fem ser vänlig ut. Han har blågrå ögon och brunt, rufsigt hår. Egentligen ser alla vänliga ut, men jaja.

- Jag heter i alla fall Liam, säger den snaggade.

- Louis, säger en kille med det rufsiga håret och vinkar lätt. Den blonda höjer handen.

- Niall.

- Harry, men det vet du redan, säger Harry.

- Och jag är Zayn, avslutar den mörka som var med Harry innan. Jag nickar och biter mig i läppen.

- Vågar man fråga vad du gjorde ute på gatan? frågar den med rufsigt – Louis eller Liam? – och ser fundersamt på mig.

- Vilsen och utsvulten? säger den blonda – Niall.

- Och kall? tillägger den mörka, han som jag tror heter Zayn. Den snaggade – fortfarande osäker på om det är Liam eller Louis – ger de andra killarna en varnande blick.

- Det enda de vill veta är varför, säger han lugnt och sansat och tittar på mig med sina bruna ögon.

Så vad ska man svara nu, då? Inte en chans att jag berättar sanningen. Det är mot alla lagar, det värsta en ängel kan göra.

- Jag…, börjar jag och tuggar svävande på underläppen. Jag… rymde. Hemifrån… Och kom hit…

Jag rynkar pannan lite lätt.

- Sedan har jag suttit i den där gränden… Jag vet inte hur länge…

Killarna ser medlidande på mig, och Harry lägger en hand på min axel. Jag rycker automatiskt till och drar mig undan, och han sänker försiktigt handen. Blicken ser ut att be om ursäkt.

 

- Varför rymde du? frågar Niall och lägger nyfiket huvudet på sned. Jag blir tvungen att komma på en lögn, och det är snabbt.

- Jag… har levt isolerat hos mina föräldrar i hela mitt liv och… ville komma ut…., stammar jag och slår ner blicken. Jag är sjukt dålig på att ljuga, bokstavligt talat, och när jag kikar upp så förstår jag på killarnas ansiktsuttryck att de inte heller tror mig. Men ingen säger något, utan de bara nickar. Zayn slår ett nummer på en sådan där mobiltélefon. Han trycker den mot örat och reser sig, lämnar rummet, och jag blir plötsligt rädd att han ska anmäla mig till stadens poliskonstaplar.

 

Efter ett tag så kommer Zayn ut igen, och han ser på mig. Oron i magen växer. Han har anmält mig, han har verkligen gjort det. Och nu ska jag till polisen. Jag kommer sitta i en cell, med en skylt på där det står ”Psykiskt skadade barn, mata ej”. Som på ett sådant där zoo, fast med människor.

 

- Du kan bo hos oss, säger Zayn med mjuk stämma. Ett svagt mummel hörs bakom mig, men Zayn avbryter dem och fäster blicken på Liam eller Louis – den snaggade i alla fall.

- Jag har pratat med Paul.

Det blir tyst en stund, och sedan nickar killarna. Jag ser från den ena till den andra.

- Vem-vem är Paul?

- Våran.., börjar Zayn. Vad ska man kalla det?

- Han typ håller koll på oss och hjälper oss med saker, säger Harry enkelt och jag nickar lite.

- Okej… Vänta, sa du att jag fick bo här?

Zayn nickar och ler svagt mot mig.

- Om du vill, då.

- Men jag antar att det inte finns så många val, tillägger den med rufsigt hår.

- Leva eller dö, viskar Niall och får ännu en blick av den snaggade.

 

Jag nickar lite och tuggar på underläppen.

- Visst. Tack, menar jag.






» Em<3

SÅ BRAA<3

2013-05-17 » 23:44:05

vilken bra del! :D Jag är inne på min 5e novell just nu om killarna i 1D. Kika gärna in, del 2 är ute nu!:D
Hoppas du stannar! <3

2013-05-26 » 19:54:29

Hittade precis din blogg, riktigt bra! Du har en speciell story och något med ditt sätt att skriva får en att liksom "fastna"! Meer! <3

2013-05-27 » 08:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback